Boekrecensie: Een steekje los

Leven met angst

In haar debuut ‘Een steekje los’ beschrijft Iris ter Haar hoe het is om te leven met een paniekstoornis met agorafobie. Zij kreeg deze diagnose in 2018. Iris neemt de lezer mee in haar zoektocht naar verklaringen voor haar klachten, maar ook haar ervaringen met (lange) wachtlijsten, het volgen van therapie en de impact van een angststoornis op haar relatie. Iris deelt in haar boek alles wat zij tot dusver heeft geleerd en meegemaakt rondom haar angststoornis. ‘Een steekje los’ is onderdeel van de boekenreeks ‘Hoofdzaken’ waarin eerder ook autisme, ADHD en de borderline persoonlijkheidsstoornis aan bod kwamen.

Iris waarschuwt de lezer aan het begin van het boek dat dit geen feel-good boek is waarbij aan het eind alles goed komt. Je zou dan ook kunnen verwachten dat een boek over angst zware kost is om doorheen te komen.  Niks is minder waar: Iris weet op een zeer open en humoristische wijze de worstelingen met haar ‘angstmonster’ en de overwinningen die ze heeft geboekt te beschrijven. ‘Een steekje los’ is een eerlijke weergave van hoe het is om te leven met een angststoornis en de dagelijkse uitdagingen die dit met zich meebrengt (denk aan: bezoekjes aan de kapper, uiteten of boodschappen doen).

Eigen ervaringen

Iris begint haar verhaal met een heldere beschrijving van wat een angststoornis is, hoe het kan ontstaan en hoe het blijft bestaan. Ze doet dit aan de hand van een stuk theorie, aangevuld met haar eigen ervaringen. Vooral de manier waarop ze over haar eigen ervaringen vertelt, maakt dit boek een echte aanrader. Iris weet erg goed te beschrijven hoe een paniekstoornis er niet altijd volgens het boekje uitziet en wat er allemaal door haar heen gaat op het moment dat zij angst ervaart. Haar beschrijvingen zijn enerzijds begrijpelijk voor een leek die meer wil weten over angst (denk hierbij aan familie en vrienden), maar anderzijds ook zeer interessant voor hulpverleners die geïnteresseerd zijn in de beleving van iemand die leeft met angst.

Ervaring met behandeling

Het boek beschrijft tevens de behandeling die Iris heeft gehad voor haar angsten. Iris neemt de lezer op invoelbare wijze mee in de effecten die wachtlijsten in de ggz op iemand kunnen hebben; juist wanneer je zelf eindelijk de knoop hebt doorgehakt dat het zo niet langer kan, kom je op een wachtlijst terecht waar maar geen eind aan lijkt te komen. In het geval van Iris heeft zij deze periode weten te overbruggen door een nieuwe hobby op te pakken: borduren. Een hobby waar ze uiteindelijk een succesvolle webshop mee heeft weten op te bouwen! De uiteenzetting van haar behandeling doet Iris eveneens op een zeer open en heldere wijze.  Ze durft hierbij ook zowel haar positieve als negatieve ervaringen te noemen. Daarbij is ze ook heel duidelijk: wat voor haar werkt, hoeft niet per se voor een ander te werken.

Partner

Iris rondt het boek af door te vertellen hoe zij haar leven weer oppakt, de ggz loslaat en leeft met haar angsten. Bijzonder in deze laatste hoofdstukken is dat ook haar partner Steve aan het woord komt. Hij vertelt over de invloed die de angsten van Iris hebben op hun relatie (en beschrijft op mooie wijze dat hij een relatie heeft met Iris en niet met iemand met een angststoornis) en hoe zij hier samen hun weg in hebben gevonden.

Voor iedereen die interesse heeft in angststoornissen en persoonlijke ervaringen hiermee is dit boek een must-read. En voor wie nog een extra kijkje wil in het leven van Iris kan haar via Instagram volgen via @ikbenirisniet.

Ingrid Jutten-Rooijakkers is gz-psycholoog en cognitief gedragstherapeut VGCt in opleiding. Ingrid is werkzaam in de gespecialiseerde GGZ van Mondriaan te Maastricht.

Een steekje los

Iris ter Haar