Boekrecensie: Handboek verslaving

Tegenwoordig is er meer en meer wetenschappelijk onderzoek over de verslavingszorg beschikbaar. Het handboek verslaving bevat recente wetenschappelijke inzichten en theoretische achtergronden over de dagelijkse praktijk van de verslavingszorg. Onder redactie van Ingmar Franken, Wim van den Brink en Arnt Schellekens in samenwerking met meer dan twintig Nederlandse en Belgische deskundigen hebben zij de eerste druk (2009) van het Handboek herschreven. Daarbij komt zowel de achtergrond, geschiedenis, epidemiologie en het beloop van verslavingen aan bod.

Heldere opzet

Het boek is overzichtelijk, prettig en logisch ingedeeld en heeft per hoofdstuk duidelijke tussenkoppen. Als eerste wordt de theorie rondom verslaving uiteengezet, waarna wordt ingegaan op meer praktische toepassingen. Daarbij wordt er uitgebreid gebruik gemaakt van wetenschappelijke literatuur. Een duidelijke meerwaarde heeft de beknopte doch allesomvattende samenvatting, waarmee elk hoofdstuk wordt geëindigd. Fijne extra: wanneer je beschikt over het boek, kun je deze tevens online lezen en daar ook aantekeningen bij maken: handig!

Nieuwe inzichten

Werkend in de verslavingszorg had ik grote interesse in het Handboek verslaving en was ik erg benieuwd hoe het zou bevallen. Niet bekend met de eerste druk, ben ik blij verrast over de volledigheid van informatie in de huidige tweede druk. In deze druk zijn twaalf geheel nieuwe hoofdstukken toegevoegd met de meest recente ontwikkeling op verslavingsgebied, waaronder bijvoorbeeld internetverslaving. Bovendien wordt er in deze druk aandacht besteed aan comorbiditeit, in de verslavingszorg eerder regel dan uitzondering.

Persoonlijkheidsproblematiek

Als ik dan toch kritisch moet zijn had ik wel gehoopt op meer praktische toepassingen en verdieping in de comborbiditeit van verslaving en persoonlijkheidsproblematiek. Daar wordt wel over geschreven, maar erg beknopt. Ook mis ik één van de nieuwste verslavingen: de telefoonverslaving. Waar er wel wordt geschreven over internet- en gameverslaving, merken we in

de praktijk steeds meer problematisch telefoongebruik. Het was mooi geweest als het handboek ook hier informatie over had verschaft.

Conclusie

Wanneer je vooral op zoek bent naar informatie rondom verslaving en en niet zozeer op zoek bent naar de praktische toepassing (lees: werkbladen etc.) dan is het Handboek verslaving een absolute aanrader. Het is ontzettend informatief, helder uiteengezet, goed onderbouwd, overzichtelijk en heeft een enorme meerwaarde voor wanneer je in de verslavingszorg werkt of wanneer je er als geïnteresseerde meer over wilt weten. Zoek je materialen die je in kunt zetten in behandeling, dan is dit boek minder geschikt.

Lotte Bronsveld is werkzaam als VGCt i.o. bij verslaving instelling Trubendorffer Amsterdam. Daarnaast begeleidt ze cliënten met seksuele problematiek, geeft ze trainingen en onderwijs.

Handboek verslaving

Ingmar Franken, Wim van den Brink, Arnt Schellekens (redactie)

De Tijdstroom/Boom uitgevers Amsterdam

978-90-2443-011-6

Verslaving

Alle behandelaars in zowel de BGGZ als de SGGZ (psychiatrie en verslavingszorg) die meer willen weten over de oorzaken en de behandeling van verslaving. Hierbij kan gedacht worden aan basisartsen, huisartsen, praktijkondersteuners GGZ, verslavingsartsen, psychiaters, psychologen, agogen en verpleegkundigen.