Boekrecensie

Boekrecensie: CGT-instrumenten voor kinderen en jongeren

Een therapiesessie voor een kind betekent vaak voor het kind zelf een middag minder spelen met een vriendje of minder tijd om te gamen. Dan moet je als therapeut dus wel je best doen om dat uurtje leuk te houden. Met een saaie sessie sta je 3-0 achter. Los van de inzet van spelletjes, moppen of even lekker spelen samen, moet er in therapie echt gewerkt worden.

Recensent:
Geertje Lamboo, GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor bij Abate, expertisecentrum angst en trauma,
Score:

Een therapiesessie voor een kind betekent vaak voor het kind zelf een middag minder spelen met een vriendje of minder tijd om te gamen. Dan moet je als therapeut dus wel je best doen om dat uurtje leuk te houden. Met een saaie sessie sta je 3-0 achter. Los van de inzet van spelletjes, moppen of even lekker spelen samen, moet er in therapie echt gewerkt worden. Werkbladen kunnen daarbij nuttig zijn. Maar ook daarbij geldt dat het de aandacht van het kind wat moet vangen. Ik zag dan ook uit naar de komst van dit boek: een boek met ruim 200 werkbladen op gebied van allerlei psychische klachten, speciaal voor kinderen en hun ouders.

Saai?

Het eerste wat me opvalt wanneer ik door het boek blader is het gemis van illustraties bij de werkbladen. De kaft toont vrolijk met allerlei figuurtjes die de stoornissen voorstellen maar in het boek zelf is daar niets van terug te vinden. De werkbladen tonen daardoor allemaal saai. En saai, daar houden kinderen niet van.

Onoverzichtelijk

Dan de inhoud. Volgens de inhoudsopgave zit er een duidelijke opbouw in het boek: per stoornis zijn de werkbladen gegroepeerd in hoofdstukken. Bovendien start elk hoofdstuk met een korte inleiding. Helaas leest deze niet prettig en ook bij de werkbladen zelf is de zinsopbouw soms langdradig en moeilijk te lezen. Maar wat vooral opvalt is de hoeveelheid werkbladen: ruim 200 werkbladen zijn eigenlijk gewoon heel veel werkbladen. Daardoor oogt het geheel al snel onoverzichtelijk. Daarbij is het niet altijd duidelijk waarom een oefening bij een bepaalde stoornis staat beschreven. Het stoplichtmodel staat bijvoorbeeld bij angst, terwijl dit bij ook bij andere stoornissen gebruikt zou kunnen worden. Een indeling op gebied van leeftijd ontbreekt in het boek, evenals een indeling van opdrachten voor verzorgers en kinderen zelf. Door dit alles blijft het een onoverzichtelijk boek. Ook de indeling in aandachtsgebieden (cognitieve vaardigheden, relatiecoaching, competentievaardigheden en Brain-based learning) voelt geforceerd. Negatieve gedachten komen bijvoorbeeld zowel bij cognitieve vaardigheden als competentievaardigheden aan bod.

Aanvulling

Ondanks dit alles bevat het boek zeker werkbladen met goede oefeningen. Zo bleek de oefening om je angstige gedachten terug te spoelen een favoriete oefening. Maar niet alle werkbladen zijn even bruikbaar en soms mist een goede toelichting. Zo wordt nergens in het werkblad “De boze berg bestrijden” de metafoor van de berg benoemd. Als ik mijn oordeel moet samenvatten moet ik vooral aan de wijsheid van mijn oma denken: ‘Overdaad schaadt’. Dat lijkt hier ook het geval. Door de veelvoud aan werkbladen komt de overzichtelijkheid en daarmee de bruikbaarheid in het gedrang. Een heel aantal bladen voegt weinig toe, waardoor de bladen die wél werkbaar zijn en van meerwaarde ondergesneeuwd raken. Dat is jammer, want als aanvulling op de bestaande werkboeken zitten er leuke oefeningen in voor de afwisseling.

Auteur/Redactie Lisa Weed Phifer, Amanda Crowder, Tracy Elsenraat, Robert Hull
Uitgever Nieuwezijds
ISBN 9789057125249
Onderwerp Jeugd
Doelgroep Begeleiders, docenten, therapeuten en andere professionals die werken met kinderen en jongeren