Materialen
- Beschrijving STARr-training
- Algemene handleiding STARr-training
- Handleiding Relax
- Werkboek Relax
- Handleiding Solve
- Werkboek Solve
- Handleiding Think
- Werkboek Think
- Handleiding Act&do
- Werkboek Act&do
- Handleiding Act&dare
- Werkboek Act&dare
Wil je concrete voorbeelden van hoe je de oefeningen met de jongeren doet, bekijk dan de filmpjes.
Training
Er is een mogelijkheid om getraind te worden in de modules van de STARr-training. De training is bedoeld voor mensen die met jongeren werken in het onderwijs, de jeugdzorg of ggz, en een basiscursus cgt hebben gevolgd of enige ervaring hebben met cgt. Tijdens een training van 4 tot 8 uur (afhankelijk van voorkennis) wordt je kennis opgefrist over de belangrijkste cgt-technieken, word je meer bekwaam in het gebruik van de modules en ga je zelf aan de slag met een aantal kernoefeningen uit de STARr-modules. De training wordt gegeven door Marieke Boone-van den Heuvel, onderzoeker en ontwikkelaar van de STARr-training. Voor meer informatie en aanmelden ga naar deeltijd Train-de-trainer STARr-training | Christelijke Hogeschool Ede (che.nl)
Onderzoek
De STARr-training is ontwikkeld vanuit een wetenschappelijk onderzoek naar de werkzame componenten van cgt bij jongeren met depressieve en sociale angstklachten. Meer informatie over de onderzoeksresultaten? Zie onderstaande artikelen.
- de Jong, R., Lommen, M. J., Timmerman, M. E., van Hout, W. J., Kuijpers, R. C., de Jong, P. J., & Nauta, M. H. (2021). Treating Speech Anxiety in Youth: A Randomized Controlled Microtrial Testing the Efficacy of Exposure Only versus Exposure Combined with Anxiety Management Strategies. Behavior Therapy, 52(6), 1377–1394. https://doi.org/10.1016/j.beth.2021.03.010
- Van Den Heuvel, M. W., Bodden, D. H., Moerbeek, M., Smit, F., & Engels, R. C. (2019). Dismantling the relative effectiveness of core components of cognitive behavioural therapy in preventing depression in adolescents: protocol of a cluster randomized microtrial. BMC psychiatry, 19(1), 200. https://doi.org/10.1186/s12888-019-2168-6
- Van den Heuvel, M. W. H., Bodden, D. H. M., Smit, F., Stikkelbroek, Y., & Engels, R. C. M. E. (2022). Evaluating effect moderators in cognitive versus behavioral based CBT-modules and sequences towards preventing adolescent depression. Submitted.
- Van den Heuvel, M. W. H., Bodden, D. H. M., Smit, F., Stikkelbroek, Y., Weisz, J. R., Moerbeek, M., & Engels, R. C. M. E. (2021). Relative effectiveness of CBT-components and sequencing in indicated depression prevention for adolescents: A cluster-randomized microtrial. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 53, 1–16. https://doi.org/10.1080/15374416.2021.1978296
Dit project [729300012] is mogelijk gemaakt door ZonMw.