Boekrecensie: Positivity Journal

Het positieve doe-boek dat écht helpt

Aan de slag

In de beperking toont zich de meester. Dat dit zo is, toont Manja de Neef aan met dit in 2022 verschenen doe-boek, het ‘Positivity Journal’. Eerder verscheen van haar hand in 2010 ‘Negatief Zelfbeeld’, waarvan in 2022 een geheel herziene versie verscheen. In 2018 verscheen ‘Negatief zelfbeeld behandelen, tips en tools voor therapeuten’.
Het ‘Positivity Journal’ is een invulboek, een dagboek waar je 26 weken lang dagelijks mee aan het werk kunt. Er staat weinig tekst in. De tekst die erin staat is hoogst relevant voor de gebruiker van het boek en dat kan dus iedereen zijn die zijn/haar zelfbeeld wil verbeteren. De teksten zijn kort en kernachtig en voor wie het werk van Manja de Neef kent, zeer herkenbaar. De introductie is kort en vlot geschreven, het belang van het opzetten van een positieve bril en het trainen van die positieve blik wordt uitgelegd. Iedere week begint met een iets uitgebreidere instructie voor de gebruiker van het boek. In die week volgen korte opmerkingen bij de dagen, telkens andere. Die instructies brengen variatie en zetten de gebruiker aan het denken of aan het werk. Positieve eigenschappen schrijf je in het boek, de bouwstenen voor je nieuwe zelfbeeld. Je verzamelt bewijzen voor positieve eigenschappen waar je over twijfelt , de 1-minuut-oefening komt aan bod, het veranderen van je gedrag, het wegsturen van de ‘ja-marende’ negatieve stem, complimenten ontvangen, omgaan met kritiek.

Vernieuwende vorm

Als je bekend bent met het werk van Manja de Neef denk je wellicht : ‘dat weet ik al, dat is niet nieuw’ en dat klopt. Het is de vorm die dit boek bijzonder maakt, de theorie is dezelfde als in ‘Negatief Zelfbeeld’. De tekst-prompts en illustraties zijn voorgedrukt in een bijna leeg dagboek van 216 pagina’s. De illustraties ondersteunen de tekst en brengen die passend in beeld. Het zijn niet zomaar plaatjes ter verluchtiging, over ieder beeld is nagedacht.

N=1

Dit doe-boek is interessant voor mensen die graag hun probleem actief aanpakken zonder al te veel te hoeven lezen of voor mensen die moeite hebben om alle tekst in ‘Negatief Zelfbeeld’ te begrijpen.
Het boek is geschikt voor alle leeftijdsgroepen. De uitgever schrijft: “Hoe oud je ook bent, welke kleur je ook hebt, of je nu l, h, b, t, i, q of + bent, een negatief zelfbeeld brengt je onnodig veel leed. Het lijkt misschien moeilijk, maar je kunt wel degelijk een positiever zelfbeeld krijgen.”
Om het uit te proberen heb ik het boek cadeau gedaan aan een jongvolwassene in mijn omgeving met een laag zelfbeeld. Zij is er super enthousiast over en heeft het van voor naar achter volgeschreven en er van alles ingeplakt. Haar ouders zijn enthousiast over de uitwerking die het boek op hun dochter had: ze werd assertiever en had weer zin in haar opleiding. Een niet gering effect voor een dagboek. Dit is een n=1, maar goed, n=1’s zijn het begin van alle onderzoek.

Roze

Wat ik een minpuntje aan het boek vind is de roze-achtige kleur van de kaft. Die kleur spreekt mogelijk niet alle seksen of leeftijdsgroepen aan, alle emancipatie ten spijt. Een meer neutrale kleur zou mijn voorkeur hebben evenals ander materiaal. Het voelt een beetje plakkerig en stroef aan, al is het ‘gecoate’ laagje wel handig als je het boek iedere dag gebruikt en er thee of koffie op morst. Voor het overige niets dan lof voor dit originele boek.

Yvette van der Pas is Klinisch Psycholoog, supervisor VGCt en auteur van ‘Duizend Angsten’ (uitgeverij Nieuwezijds) , ‘Rijangst’ en ‘Doorbreek je Dwang’ (uitgeverij Boom). Zij is werkzaam bij Singel 54 praktijk voor psychotherapie en opleiding te Amsterdam.

Positivity Journal
Het positieve doe-boek dat écht helpt

Manja de Neef

Boom

9789024450268

Verbeteren zelfbeeld, vergroten assertiviteit, leren omgaan met complimenten en kritiek

Iedereen met een negatief zelfbeeld kan dit boek gebruiken. Het is een doe-boek dat uitstekend geschikt is ter ondersteuning van een CGT-behandeling en dus ook voor cognitief-gedragstherapeuten en cognitief-gedragstherapeutisch werkers. En het is bovenal een boek voor iedereen die snel tot de kern wil komen