Column Mieke Ketelaars – Rebranding

door Mieke Ketelaars
3 minuten leestijd

We hebben als mens een niet- aflatende behoefte om labels te vervangen wanneer ze verbonden raken met een negatieve emotie of waarde. En die behoefte lijkt nergens zo sterk als in de psychologie. Sceptisch? Denk eens aan het label debiel dat imbeciel werd, idioot, achterlijk, zwakzinnig, mentaal geretardeerd, geestelijk en/ of verstandelijk gehandicapt, verstandelijk beperkt tot aan ‘iemand met mogelijkheden’. De cliënt hee de patiënt vervangen en ik laat de terminologie rondom PTSS en zelfdoding gezien het woordaantal van deze column even achterwege. De tredmolen van Steven Pinker draait overuren.

Inmiddels moet ook de term exposuretherapie eraan geloven1. Want volgens onderzoekers Emily Becker-Haimes, Rebecca Stewart en Hannah Frank hee exposuretherapie een imagoprobleem. De term wekt namelijk de indruk dat het gaat om een harde, afschrik wekkende therapievorm waar niemand mee te maken wil hebben. Voor de mensen met wat meer verbeeldingskracht roept het bovendien het beeld op van de spreekwoordelijke man met de regenjas. Marketingtechnisch echt een no go.

Gelukkig hebben de onderzoekers een prachtig nieuw label bedacht dat de afzetmarkt van exposuretherapie moet gaan vergroten: Supported Approach of Feared Experiences – Cognitive Behavior Therapy. Misschien niet direct de lekkerbekkende term waar je naar op zoek was, maar wacht dan even met je eindoordeel tot je het acroniem ziet: SAFE-CBT. Alsof ze het erom hebben gedaan. Volgens de onderzoekers legt de term SAFE-CBT de nadruk op compassievolle ondersteuning vanuit de therapeut. Klinkt als een customer journey die je wel zou willen afleggen, nietwaar? En doordat het acroniem SAFE aan CBT gekoppeld wordt, ontstaat er bovendien een heuse Pavlov-reactie. Hoor je CGT, dan voel je je safe. CGT…SAFE. Kwijlen jullie al?

Omdat de onderzoekers heus ook echte wetenschappers zijn, hebben ze de meerwaarde van het nieuwe merk ook getest onder de consumentengroep. De Psycholoog. En alsof de duvel ermee speelt; in gesprek met maar liefst 49 therapeuten geeft de meerderheid inderdaad de voorkeur aan SAFE-CBT als ze de behandelvorm zouden moeten introduceren bij een patiënt. Over het gebruik van het nieuwe label onder jonge therapeuten is men ietwat sceptisch en daarmee moeten de onderzoekers terug naar de tekentafel. Maar ach, er is vast nog een ander acroniem te bedenken dat goed verkoopt.

Bron

  1. Becker-Haimes, E. M., Stewart, R. E., & Frank, H. E. (2022). It’s all in the name: why exposure therapy could benefit from a new one. Current Psychology, 1-7. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03286-6

Misschien ook interessant voor jou